„Mert más is így csinálja.” – Az elmúlt hónapban többször találkoztam ezzel az indoklással, mint korábban egy év alatt. Például amikor egy idegen nő ezzel magyarázta, miért püföli a gyermeke az enyémet (majd a megjegyzésem miatt felháborodva tovább nyomogatta mobiltelefonját), vagy amikor fel kívántam hívni egy barátom figyelmét a támogatás és a hitel kifejezések marketingcélú összemosására, illetve a több „kedvezmény” igénylésének veszélyére. A helyzet az, hogy attól még, hogy másra mutogatunk, nem legitimáljuk sem az erőszakot, sem az átgondolatlan döntéseket. Ez egy érvelési hiba, amellyel ismerősökkel és vadidegenekkel történő interakció során ugyanúgy találkozhatunk, mint politikusok, közszereplők beszédének hallgatása/olvasása közben. A következőkben ennek fajtáiról olvashatsz, a hálózatépítés és a termékforgalmazás során tapasztalható példákkal tarkítva.
Amikor tekintélyre hivatkoznak, vagy népszerű emberre figyelünk, próbáljuk meg kihámozni a mondanivaló lényegét, mert sok csűrés-csavarással, eltereléssel és kedveskedő hanggal találkozva hajlamosak lehetünk fenntartások nélkül kezelni az elmondottakat. Mátyás király nevéhez az igazságos jelzőt társítják, de csak kevesen tudják, hogy saját maga alapozta meg ezt az asszociációt azzal, hogy udvari történetírókat alkalmazott, akik a lehető legjobb színben tüntették fel. Nem kell ilyen messze mennünk: te is biztosan találkoztál már olyan magával ragadó stílusú emberrel, aki fűt-fát ígért abban az esetben, ha belépsz az üzletébe. A rideg valóság az, hogy ha repülőt, Rolls Royce-ot vagy villásreggelit ígérnek Bruce Willisszel, nagy valószínűség szerint piramisjátékba próbálnak belerángatni, aminek nem lesz jó vége. Az MLM és a piramisjáték közötti különbségről itt írtunk korábban.
Személyeskedésből, karakterjegyekre való rámutatásból még nem tudhatjuk biztosan, hogy egy elhangzott állítás igaz-e. Egyesek a bizonyítási kényszer áthárításának csapdájába esnek, vagyis tévedhetetlennek állítják be magukat mindaddig, amíg valaki nem tudja kétséget kizáróan bizonyítani az általuk elmondottak ellenkezőjét, esetleg szándékosan szelektálnak a birtokukban lévő információk közül, hogy azzal céljukat, a meggyőzést elérjék. Hasonló helyzet előfordulhat az önjelölt gyógyítókkal, akik orvosi vagy természetgyógyászati képesítés hiányában minden betegségre azonnal tudnak gyógyírt, állító kérdéseket fogalmaznak meg, amelyekben tényként tálalják saját igazukat. A Gano Excel termékei az ázsiai kultúrában évezredes hagyományra visszatekintő gyógygombán, a Ganoderma lucidumon alapulnak, mégsem célszerű senkinek sem olyat mondani, hogy „a Ganoderma kapszula kigyógyít a rákból”. Miért nem? Mert nincsenek általános, mindenkire vonatkoztatható igazságok (ahogyan a pecsétviaszgomba maga is adaptogén, nem lehet azt állítani, hogy a szedése során például valaki biztosan fogyni vagy hízni fog), nem tudsz garantálni semmit, mi pedig nem vállalunk felelősséget egyetlen hálózatépítő kijelentéséért sem. Más helyzet, ha saját tapasztalatodat osztod meg, vagy azt javaslod, hogy nézzenek körül Facebook-oldalunk vagy honlapunk bejegyzései között. A Gano Excelt a világ számos országában ismerik és promotálják, egy dél-amerikai független forgalmazó videójában például egy parodontológiai specialista beszél a Gano Fresh lehetséges hatásairól. Ugye, milyen meggyőzőnek tűnik? Ha van orvos ismerősöd, aki véleményét felvállalná nyilvánosan is, több emberhez eljutnál, amennyiben videód linkjét elküldenéd mondjuk elektronikus leveleid aláírásában.
Pecsétviaszgombát tartalmazó italporaink és táplálékkiegészítőink egyébként élelmiszernek, és nem gyógyszernek minősülnek, érdemes tehát minden, esetlegesen pozitív hatás szóba kerüléskor -hat/-het toldalékot használni az igék után (segíthet, javíthat, csökkentheti stb.), ezért mielőtt bármilyen írásos anyagot kiadnál a kezeid közül, kérjük, küldd el az info@ganoexcel.hu e-mail-címre véleményezés céljából. Ez a központi iroda elérhetősége, ahol nem hálózatépítők dolgoznak, hanem a malajziai cég és a magyar tagok között közvetítőként, egyfajta hídként működő munkavállalók.
Anyanyelvünk témájánál maradva: néha előfordul, hogy szabály írja elő, mi a helyes egy adott kérdésben, például a helyesírás esetében, így is előfordul azonban, hogy egy ilyen normatív rendszert megkérdőjeleznek közvélekedésre való hivatkozással. Gondolhatunk ezalatt az összetevők leírására, mondjuk a Supreno kávéban található ginszengére, amit sokan ginzengnek mondanak, és eszerint betűznek le, a helyes alakot azonban elvetik, mert úgy vélik, hogy nem nyelvtani, hanem szokás kérdéséről van szó. A tény az, hogy egy objektív, ellenőrizhető állítás igazságát semmilyen mértékben sem befolyásolja az, hogy hányan értenek egyet vele, illetve hányan vitatják azt.
Amikor olyan kifogásokkal találkozol, hogy azért nem rendelnek tőled, mert a cég nem biztosít számukra elegendő támogatást, többek között nyomtatott anyagokat, gondolj arra, hogy a webirodában és a ganoexcel.hu honlapon minden lényeges információ elérhető, és a mai digitális korban sokan előbb találnak meg, tanulmányoznak, valamint küldenek tovább egy online hírt, katalógust, árlistát vagy webshop-elérhetőséget, mint egy szórólapot. Magyarországon a direktmarketing-anyagok nyomtatása éves szinten 84 ezer tonna papírt jelent, pedig ma már nem elvetendő zöldnek vallani magunkat, sőt.
Végezetül pedig ne felejtsd el: ignorantia iuris neminem excusat, azaz a (jog)szabály nem ismerete senkit sem mentesít annak betartása alól. Próbáld meg elkerülni a fenti érvelési hibákat, és igyekezz minél pontosabb képet nyújtani termékeinkről és marketingtervünkről, ha pedig nem vagy biztos valamiben, fordulj irodánkhoz munkanapokon 9 és 18 óra között a +36-1-796-1180-as telefonszámon vagy e-mailben.
Cikk forrása: A te érvelési hibád, kép: Liderazgo Gano Excel YouTube-videó