Sikeres üzletasszony szeretnél lenni? Az alábbi két módszer segíthet elérni célodat.
1. módszer: Felkészülés a nőspecifikus kihívásokra
Ezeket a gyakorlati lépéseket tedd meg a sikeresség érdekében:
1. Olvass sikeres nőkről!
A sikeres nők hátterének és pályafutásának megismerése motiválhat és inspirálhat téged is. Történeteik bemutatják a sikerhez vezető utat és a felmerülő akadályokat egyaránt. Az internet nagyszerű forrás, használd bátran a kutatásodhoz. Érdekes és kitűnő cikkeket találhatsz például a Forbes oldalán. Ha papíralapú olvasmányt keresel, érdemes belelapoznod Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezető igazgatójának Dobd be magad! – Nők több szerepben című könyvébe, illetve Hillary Clinton Élő történelem című önéletrajzába.
2. Keress sikeres nőket a saját területeden!
Bármilyen területen is szeretnél jobb lenni, találni fogsz olyan nőket, akiknek a karrierpályájából ötletet meríthetsz. Ismerd meg életútjukat, és tudd meg, milyen szakmai gyakorlatokat végeztek, dolgoztak-e külföldön, mi volt az első munkahelyük stb. Használd fel a megszerzett tudást, és dolgozd ki ennek alapján saját karrierterved.
3. Vegyél példaként egy nem tipikusan női állást!
Vannak olyan szakmák, amelyekben kevesebb nő dolgozik. Történelmileg a nők alulreprezentáltak a tudományban, a mérnöki, a technológiai, a matematikai és a számítástechnikai területeken. Manapság hasonló pályaválasztás esetén a nők olyan előnyöket (például ösztöndíjprogramokat és támogatásokat) élvezhetnek, amelyek arra sarkallják a többi nőt, hogy ezeken a területeken dolgozzanak.
4. Találd meg a munka és a család közötti egyensúlyt!
A nők számára a legnagyobb munkaerő-piaci aggodalmat a munka és a családi élet egyensúlya okozza. Általában éppen a gyermekvállalási éveikben járnak, amivel párhuzamosan megpróbálják előmozdítani karrierjüket és feljebb tornászni magukat a vállalati ranglétrán. Felmérések azt mutatják, hogy a legtöbb nő olyan konfliktusok vagy munkahelyi légkör miatt hagyja ott az állását, amelyek nem összeegyeztethetők igényeikkel anyaként. A munka és a család közötti egyensúly megteremtésének legjobb módja, ha olyan helyen dolgozunk, ahol szülőbarát politikát folytatnak, például van fizetett szülési szabadság, vállalati gyermekgondozási támogatás, rugalmas munkaidő, családi egészségügyi ellátás vagy apasági szabadság. Hálózati marketinggel foglalkozhatsz a szabadidődben is, amennyiben nem szeretnél saját vállalkozásba fogni. A Gano Excelhez csatlakozás előnyeiről itt olvashatsz.
5. A fizetésbeli egyenlőtlenség leküzdése
Annak ellenére, hogy növekedés tapasztalható a nők munkavállalói létszámában és a vezetői pozíciót elfoglalók arányában, még mindig hosszú út áll előttünk, különösen az egyenlő díjazás tekintetében. A frusztráló igazság az, hogy a nők sokkal kevesebbet keresnek, mint a férfiak. Bár az olyan tényezők, mint az oktatás vagy a gyermekvállalás döntése befolyásolhatja a fizetés mértékét, a fő probléma az, hogy a nők következetesen alulértékelik magukat, és nem tudnak hatékonyan tárgyalni a munkáltatókkal a magasabb bér érdekében.
A fizetési egyenlőtlenség leküzdése érdekében fogadd meg az alábbi tanácsokat:
- Kutass egy kicsit! Tudd meg, hogy mások (férfiak és nők egyaránt), azonos képzettséggel és hasonló pozícióban mennyit keresnek.
- Tanulj meg tárgyalni! Ha ismered az értékeidet, dolgoznod kell a képzettséged, a készségeid és az eredményeid tálalásán. Soha ne add áron alul magad!
- Soha ne mondj azonnal igent egy ajánlatra! Gondolj úgy a felkínált első számra, mint egy kezdeti ajánlatra, és folytasd a tárgyalásokat, ha úgy érzed, hogy keveset mondanak.
- Tudatosítsd magadban, hogy jogosult vagy emelést kérni! Ha olyan helyen dolgozol, ahol úgy érzed, hogy nem értékelnek eléggé, vagy ha kiderül, hogy egy munkatársadnak ugyanazért a munkáért többet fizetnek, ne félj emelést kérni. Legyél meggyőző, és járj el az első pont szerint: ismerd meg a hasonló munkakörben dolgozók fizetési tartományát a vállalaton belül és azon kívül. Beszélj arról, milyen pozitívumokkal járultál hozzá a cég sikereihez. Hívd fel a figyelmet minden olyan pozitív visszajelzésre, amelyet a csapattagjaidtól kaptál.
6. Legyél magabiztos!
A magabiztosság elengedhetetlen egy sikeres üzletasszony esetében. Az emberek olyannak látnak, amilyennek te önmagadat. Ha önbizalmat árasztasz, mások azt fogják gondolni, hogy magabiztos vagy. (A vonzás törvényéről itt olvashatsz.)
- A kétségek természetesek, de ne hagyd, hogy eluralkodjanak rajtad! Azért csinálod azt, amit, mert jó vagy benne.
- Ügyelj a testbeszédre: állj egyenesen, és emeld fel a fejed! Határozott kézfogással és mosollyal mutatkozz be. És a legfontosabb: tarts szemkontaktust az illetővel, akihez beszélsz, és álld a másik tekintetét. Ha több ember előtt beszélsz, próbálj meg mindegyikük szemébe belenézni legalább egy-két másodpercen keresztül.
- Ha rossz napod van, igyekezz pozitív megerősítésekkel megnyugtatni magad! Ha tükörbe nézel, mondj hasonlókat: „Nagyszerű vagyok abban, amit csinálok” vagy „Eltökélten haladok a csúcs felé” – ezek segíthetnek újra felfedezni önbizalmadat és elszántságodat.
7. Legyél határozott!
Az egyik leggyakoribb sztereotípia, amellyel a nők találkozhatnak az üzleti életben, hogy gyengék és érzelmesek. Ha azt akarod, hogy üzletasszonyként tiszteljenek, határozottnak kell lenned. Beszéddel és cselekedetekkel mindent elmondhatsz a bizonytalanságodról – bízz a döntéseidben, és higgy magadban. Beszélj érthetően, világosan, magabiztosan, és az embereknek nem lesz oka kétségbe vonni a döntéseidet. Amikor kritikával szembesülsz, igyekezz racionálisan és összeszedetten gondolkodni. Gondold végig az elhangzottakat, és döntsd el, hogy tudod-e konstruktív módon használni a kritikát, vagy figyelmen kívül hagynád. Bármit is teszel, ne hagyd megkérdőjelezni saját magad és képességeidet.
8. Kezeld jól a kritikát!
A siker fontos aspektusa a kritika kezelésének képessége. Nagy különbség van azonban konstruktív (építő) és destruktív (romboló) kritika között. Meg kell tanulnod felismerni és kezelni mindkettőt.
- A destruktív kritika egy olyan megjegyzés vagy vád, amelynek célja önbecsülésed károsítása. Nem célja, hogy segítsen neked, vagy lehetővé tegye, hogy megtudd, mit tettél rosszul, és hogyan javíthatnál rajta. Érkezhet például egy olyan munkatárstól, aki azt mondta: „Hogy lehettél ilyen hülye?” vagy „Hogy gondolhattad ezt?”. A legmegfelelőbb megoldás az ilyen típusú kritikák kezelésére egyszerűen a figyelmen kívül hagyás.
- A konstruktív kritika mögött általában jó szándék áll. Célja, hogy segítsen jobbá lenni, és pozitívnak kell tekinteni. Példája a következő lenne: „Köszönjük a munkádat, jól sikerült, de úgy gondolom, hogy több adatra is alapozhattál volna a megállapítások támogatása érdekében.” A legmegfelelőbb reakció, hogy megköszönöd ennek a személynek a visszajelzéseit, és hogy a meglátásait felhasználva fejleszted munkádat a jövőben.
(Forrás: WikiHow)