A legendás futballedző, Vince Lombardi azt mondta egyszer: „Az egyén elkötelezettsége egy közösség erőfeszítése iránt – ettől működik egy csapat, ettől működik egy cég, ettől működik a társadalom, ettől működik a civilizáció.” Ennél nehezen találnánk jobb meghatározást a csapatmunkára. Eltölthetsz heteket vagy hónapokat a csapatod legfontosabb értékeinek ápolásával, naprakész stratégiák kidolgozásával és a küldetésed és vízióid előadásával – de a kártyavár összedől, ha a csapattagok nem éreznek motivációt magukban arra, hogy következetesen és odaadással játsszák a szerepüket.
Kétségtelen, hogy a hagyományos hajtóerők, mint a vonzó kompenzáció és a karrierfejlesztési lehetőség még mindig ugyanolyan fontosak, mint korábban voltak, de ma már sokkal többet kell tennünk ahhoz, hogy motiváljuk az embereket. Ha a csapatod valamit jól csinált – függetlenül attól, hogy megnyert egy válogatós ügyfelet, idő előtt befejezett egy projektet, vagy hatékonyan megoldott egy ismétlődő problémát – neked mint vezetőnek meg kell jutalmaznod az embereidet a kemény munkáért.
Bár lehet, hogy nem tudsz felajánlani szabadnapokat vagy izmos bónuszokat, örömmel hallod majd, hogy a boldogságuk nem ilyen dolgokban gyökeredzik. De akkor miben, ha nem pénzben vagy szabadságban? A munkavállalók jutalmazásának leghatékonyabb módja felismerni erőfeszítéseiket és kemény munkájukat. Igen, ilyen egyszerű. Mindazonáltal mielőtt elkezdenél dicsérő szavakkal dobálózni, olvasd el a következő tippeket, amelyek segítségével a motivációs erőfeszítéseid a lehető leghatékonyabban befolyásolhatják a csapatodat.
Határozd meg pontosan, mire gondolsz!
A munkatársaknak mondott „nagyszerű munka” kimondása nem motivál kellőképp. Pontosan meg kell határoznod, hogy mely eredményüket szeretnéd kiemelni, hogy tovább javulhassanak ilyen szempontból. Íme egy példa:
Helytelen: „Hé, Jani, remekül dolgoztál ma. További jó munkát.”
Helyes: „Hé, Jani, jó munkát végeztél ma a negyedéves jelentéssel. Sok időt takarítottál meg nekünk, ezért több erőforrást szentelhetünk egy másik projektnek. Ha továbbra is ilyen teljesítményt nyújtasz, akkor biztosan nagyon sikeres leszel a cégünkben. ”
Teremts lehetőséget az alkalmazottak számára új megközelítések kifejlesztésére!
A dolgozók bevonása, különös hangsúlyt fektetve a kommunikációra, az egyéni tagok közvetlen bevonására és a nyitottságra, hogy ötleteket javasoljanak, hozzájárul ahhoz, hogy a munkavállalók értékesnek érezzék magukat. Az önbizalmuk nőni fog, és képesek lesznek hatékony, új megközelítéseket kifejleszteni, amelyek csökkentik a megoldások keresésével eltöltött időt. Ráadásul az alkalmazottak motiválódnak azáltal, hogy a látásmódjukat és a véleményüket értékelik, ami arra ösztönzi őket, hogy még jobb ötleteket találjanak ki.
A közvetítés módja sokat számít.
Mindannyian mások vagyunk, így más az elismerésről alkotott képünk is. Néhány munkatárs számára a legjobb elismerés az egész közösség előtti nagyra becsülés, tapssal kifejezve. De ugyanez a módszer mások számára zavarba ejtő és kínos lehet. Vezetőként meg kell ismerned a csapatod tagjait annyira, hogy betekintést nyerj a személyiségjegyükbe és a preferenciájukba. Függetlenül attól, hogy e-mailben, egy regionális menedzser előtt, vagy négyszemközt dicséred meg a jól elvégzett munka miatt, biztosodj meg arról, hogy megértetted, melyik lesz a személyiségén alapuló, legmegfelelőbb közlési mód számára. Előfordulhat, hogy erőfeszítéseket teszel a munkatársaid motiválására, és a kommunikációs stratégiád megbukik: ebben az esetben gondolkodj újszerűen. Próbáld ki ezt a három tippet, hogy új és hatékony módszereket fejlessz ki annak érdekében, hogy inspiráld, értékeld és motiváld a csapatod.
Szerző: Irene Froehlich (Forbes.com)