Nem vásárolnak tőled annyit, amennyit szeretnél? Programokat szervezel, de elmaradnak az érdeklődők? Feszült vagy az alsó vonalad miatt, irányt mutatnál nekik, csak nem tudod, hogyan kommunikáld le ezt?
Alsó vonalad tagjai a vásárlásuk értékétől függetlenül a csapatodhoz tartoznak, ennek tudatában bánj óvatosan a szavakkal. Ha úgy érzed, hogy szerényen teljesítenek, és ezt érezteted is velük, előbb-utóbb abbahagyhatják a közös munkát. Ennek egyik oka az, hogy senki sem szereti a bűntudatot, a másik pedig, hogy igen könnyű otthagyni bármilyen céget – különösen, ha MLM-üzletről van szó, ezeket ugyanis a lelkes újoncok többsége pár hónap után feladja sikertelenségre hivatkozva.
Hogyan fogalmazz tehát? Ha például saját szervezésű tréninget indítanál azoknak, akikben látod a potenciált, mondd ezt: „A képzés ezen része azoknak szól, akik a következő 90 napon belül szeretnék elérni a rubinigazgatói rangot. Ha még nem tartasz itt, ne aggódj, becsülöm, hogy velem tartasz, és köszönöm, hogy fogyasztod ezeket a remek termékeket, de a következő felhívás most nem neked szól.”
Természetesen ahhoz, hogy ezt a példát mondd, nemcsak hitelesnek kell lenned, de kereskedői mentalitáson kívül hálózatvezetőként kell gondolkodnod. Tudatosítsd magadban, hogy neked is jó, és méltányolnod kell, ha az alattad lévő emberek sikereket érnek el. Az MLM célja ugyanis az, hogy képesek legyünk önmagunkat reprodukálni. Nem szabad attól félned, hogy ha valaki esetleg több nagyobb vásárlót toboroz nálad, akkor neked rossz lesz miatta. Gondolkodj nagyban, de semmi esetre se tűnj erőszakosnak, azzal ugyanis elriasztod a tehetséges hálózatépítőket: nagy nyomással eredményt maximum klasszikus munkáltatói viszonyban érhetsz el, mivel azonban az MLM-ben senki nem mások főnöke, dicsérettel és bátorítással ösztönözd az alattad lévő független termékforgalmazókat. (Itt írtunk korábban a vezető és főnök közötti különbségről.)
Soo Ling Lim márciusi kulcsemberképzőjén a fiatalabb generáció bevonásával kapcsolatban is elhangzott, hogy a fiatalok szeretik maguk eldönteni, mit akarnak, nem szabad nyomás alá helyezni őket. Először el kell nyerned a bizalmukat: amennyiben még nem ismerik a Gano Excel termékeit, de szeretnéd, hogy regisztráljanak, akkor se erőltess rájuk semmit. Kínálj nekik kávét, teát, és tartsd velük a kapcsolatot barátként, majd, amikor már kialakult a bizalom, vesd fel nekik az üzlet lehetőségét.
Ha a kezdő lépések megtétele után úgy érzed, hogy nem tudsz együttműködni alsó vonalad egyes tagjaival, emlékeztesd magad arra, hogy egy csapat vagytok. A csapatmunka kifejezés divatos, a legtöbb vállalkozás esetében mégis csak az illúziója van meg. Kevesen gondolnák, de egy csapat annyira erős, amennyire a leggyengébb láncszeme az, a munkatársak magatartását pedig az határozza meg, hogy miért jutalmazza vagy bünteti meg őket a vezető. Nem csak az számít tehát, hogy valaki szavakkal mennyire dicséri a csapatmunkát, ha közben a cselekedetei nincsenek ezzel összhangban – ezzel ismét visszakanyarodtunk a hitelesség kérdéséhez.
Sokan úgy vélik, hogy egy jól működő csapat jóval produktívabb, mint mások, csakhogy feszültség nélküli munkahely nem létezik. A vezetők nagy része negatívan tekint a konfliktusokra, és általában úgy tesznek, mintha nem léteznének problémák, ahelyett, hogy megpróbálnák megvitatni azokat. Beszéld meg kételyeidet szemtől szemben azzal, akivel kapcsolatban fenntartásaid támadtak, de ne zúdítsd rá érveidet (főleg ne a hibásakat), hanem próbáld meg megérteni az ő nézőpontját, és igyekezzetek közös nevezőre jutni. „A béke nem a konfliktus hiánya, hanem a konfliktus kezelésének képessége.” (Mahatma Gandhi)
(forrás: Quora, Talent Management & HR)